2007/09/19

Svéd acél II

Megtörtént, amitől annyira tartottam: Befejeztem a Nohab egyenáramúsítását, két sínesítését és analogizálását, majd felhelyeztem a pályára, feszt adtam neki, és kiderül, hogy félelmem alaptalan volt, mert a mozdony mindkét irányba rendesen elindult és világított. Összefoglaló:

A három sínes mozdonyok paneljén az egyik pólusra a harmadik sín áramszedője, a másikra a kerekek áramszedői vannak rögzítve. A harmadik sín áramszedőjét barna kábelével együtt eltávolítottam a gépről, s a panel így üresen maradt forrpontjaira átforrasztottam az azon az oldalon lévő kerekek áramszedőinek fekete kábeleit. A dekódert pedig kivettem, s helyére egy hősi halált halt Piko gőzös vakdugóját tettem:

A panel a vakdugóval, az átforrasztott kábelekkel, illetve a kiszerelt áramszedővel és dekóderrel

A vakdugó donora, illetve boldog örököse

Ezek után már csak az egymástól el nem szigetelt kerekű hat tengely cseréje volt hátra. A mozdony alkatrészlapja pontosan megjelölte, hogy milyen üzemmódra milyen alkatrész kell, úgyhogy csak meg kellett rendelni a hat új, szigetelt kerékpárat, kettőt tapadógyűrűvel, négyet anélkül. Körbekérdezősködtem Budapesten, hol mennyi pénzért és mennyi idő alatt jön meg. Az első kérdésre (hol) illemből nem adok választ. A másodikra (mennyiért) olyan vérlázítóan magas ársaccolásokat kaptam (nem is pontos árakat, csak úgy nagyjából), hogy egyből el is ment a kedvem az egésztől. Főleg mert ismerem - hiszen publikusak - a Roco árait, és tudom, hogy amit mondtak, az annak legalább az ötszöröse. A harmadik kérdésemre (mikorra) pedig egyáltalán semmilyen választ nem kaptam. Így hagytam csapot-papot, és nyakamba vettem a netet. Sok osztrák és német üzlet forgalmaz Roco tartozékokat, de online nem árusítanak, külföldre nem szállítanak. Végül rábukkantam egy ír webshopra. Email: Jónapot, Roco cserealkatrészeket keresek, ez és ez kéne, ilyen és ilyen mennyisében. 24 órán belül jött a megrendelési lap és láss csodát! Az árak centre pontosan megegyeztek a Roco áraival. Az emailben egy csinos PayPal gomb, katt... Majd eltelt 5 munkanap, és jött az email: a csomag úton van, az interneten itt és itt, ilyen és ilyen referenciaszámmal tudom nyomonkövetni az útját. Újabb 3 nap, és a rendelt alkatrészek hiánytalanul megérkeztek, gondosan csomagolva, frankó ír áfás számlával. Most vigyázz: Az alkatrészek, az ír forgalmi adó, és a nemzetközi ajánlott küldeményben feladott csomag együttes ára kevesebb volt, mint a Magyarországról kapott becslések NEGYEDE! Úgyhogy aki Roco darabokat akar utánrendelni, annak nagyon bátran és forrón ajánlom az alábbi kontaktot a messzi Írországban:


Szóval a tengelyek megjöttek, szívet derítő áron és gyorsasággal, de azon az eszmeileg igen borsos áron, hogy sajnos valami kulturáltabb helyre kellett elszörfözni.

A kerekek cseréje már gyerekjáték volt, mindössze annyi babra volt velük, hogy az egyik forgóvázban - a harmadik sín áramszedőjének kialakított forma miatt - nem férnek be a gyári tengelyeken érkező fogaskerekek, s ezeket a négyből két tapadógyűrű nélküli kerékpáron előbb el kellett távolítani.

Az új tengelyek várják, hogy a régiek helyére kerüljenek

Az eredeti tengelyek már kívülről integetnek a beszerelt újaknak.

A dolog akkor lesz tökéletes, mikor a kiszerelt áramszedő helyére valami lapocskát szerelek, hogy ott ne egye a port a gép, de ez már csak egy apró részletkérdés.

Itt jött a mély levegővétel: ha mindent jól csináltam, akkor mennie kell a mozdonynak, ha viszont nem, akkor Isten tudja, mi lesz... Hát ment.

Pillanatkép a bejárató menetből

Bizonyíték, hogy megy és világít

Nincsenek megjegyzések: